In het blog ´3 tips voor jouw leiderschap´ ga ik in op wat nu echt belangrijk is voor jou als leidinggevende. Als je leidinggevende bent dan is de kans groot dat je ergens in je carrière toch in een aantal valkuilen stapt. Dat is op zich helemaal niet erg want daar kun je weer van leren. Ik weet hoe het is. Toch is het altijd super waardevol om te leren van mensen die al langer leiding geven. Die weten hoe het is en ook weten waar je tegenaan kunt lopen.
Ook weten zij vaak hoe te handelen als dingen anders gaan dan je eigenlijk had gepland. In dit blog deel ik drie belangrijke lessen en tips met jou. Uit mijn eigen ervaring. Omdat ik al wat langer meeloop.
Wat heb je geleerd?
Ik schrijf dit blog net nadat ik terug ben van een rondje hardlopen. Nou ja, hardlopen… Joggen eigenlijk want je moet als fervent hardloper eens proberen om maximaal 7,5 km per uur te lopen. Bijna niet te doen. Maar goed, in het kader van mijn post corona revalidatie hou ik me er toch maar aan. Anders wordt het weer uitleggen bij de fysiotherapeut.
Dat is iets wat ik geleerd heb. Zoals ik nog dagelijks leer. Ook in mijn leiderschap. Ook van mezelf maar vooral ook van anderen. Veel is al eens gebeurd en leren van anderen is helemaal niet zo gek. Zij zijn je al voorgegaan zodat jij het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Je leert veel van de inzichten en ervaringen van een ander. Zijn successen en falen. Je moet er wel voor openstaan om hier iets mee te doen maar dan kan het je ook veel opleveren.
Als je begint met leidinggeven
Het leven en zeker het leven van een leidinggevende blijft nou eenmaal een leerschool. Elke keer weer een stapje verder, een fase verder, een uitdaging verder. Aan jou de taak om open te blijven staan om te leren en in jezelf te investeren. Dan is de kans groot dat er mooie dingen gebeuren.
Voor jouzelf en voor de organisatie waar je voor werkzaam bent. Iedere fase van jouw ontwikkeling als leider vraagt weer andere dingen van jou. Als het gaat om persoonlijk leiderschap of als het gaat om het leiding geven aan je team.
Iedereen moet het leren
Natuurlijk moet iedereen het leren. Leiderschap is niet iets wat je zomaar even doet en kan zeker in het begin best pittig zijn. Ook al gaat het de een van nature wat beter af dan de ander. Maar veel dingen kun je oefenen en met vallen en opstaan kom je een heel eind.
Zo ben ik ooit ook begonnen. Met alleen mijn Pedagogische Academie, wat trainingen onderwijskundig leiderschap en een paar jaar werkervaring als leraar en adjunct directeur. En toen mocht ik mijn eigen team gaan opbouwen en leiding gaan geven. Het leek me een uitdaging en ergens wist ik ‘dit moet ik kunnen’. Maar ondertussen vond ik het ook heel spannend.
Als ik het niet kan
Want zou ik niet door de mand vallen? Kon ik dat wel, leiding geven? Wat wist ik nou, ik kwam net kijken? Kon ik wel iets vinden van hoe anderen het deden? Leraren die vaak al 30 jaar of langer lesgaven? (terwijl ik ondertussen precies wist hoe ik het hebben wilde)
Wat als ik nou een besluit nam waar iedereen op tegen was? Of dat ze mij helemaal niet serieus zouden nemen? Ik was nog zo jong. En als ze me niet aardig vinden, gaan ze natuurlijk alleen maar roddelen.
Zomaar een paar gedachten die in die tijd als beginnend schoolleider geregeld door mijn hoofd spookten. Net als: Ik vind dat ik overal iets vanaf moet weten. Ik vind dat ik krachtige besluiten moet nemen. Ik vind dat ik af en toe moet laten zien wie hier de baas is. Ik verwacht dat iedereen alles geeft, altijd. Ik controleer het meeste toch nog maar, want anders is het misschien toch niet goed genoeg.
Herken je hier iets in?

Zonde en helemaal niet nodig
Helemaal niet vreemd hoor dat je deze gedachten hebt. Je wilt immers graag controle houden op wat er gebeurt. Je wilt als leidinggevende serieus genomen worden en het liefst ook nog aardig. Toch kunnen deze gedachten je ook enorm belemmeren. Je houdt jezelf door zo te denken onbewust klein. Je bent zelf enorm druk en misschien vind je daardoor je leiderschap een stuk minder leuk.
In Brabant zeggen ze vaak: “Da’s een koe in de kont kieken”. Dat betekent zo iets als: met de kennis van nu zou ik het anders doen. Dat geldt zeker ook voor mijn leiderschap in mijn beginjaren als schoolleider. Ik zou het anders doen. Heel anders.
Maar dat komt vooral door wat ik nu weet. Over mezelf, over mijn ,leiderschap en wat ik belangrijk vindt en ook door mijn toegenomen kennis over het werken met mensen en teams. Daarom durf ik met een gerust hart jou de volgende drie tips mee te geven. Deze tips kunnen je enorm helpen om voor jezelf meer rust te bereiken, meer uit je team te halen en toch het overzicht te behouden.
Tip 1: Jij bent niet belangrijk
In het begin denk je misschien nog dat het om jou draait. Dat jij als leidinggevende belangrijk bent. Je bent waarschijnlijk vooral bezig met hoe je het doet en hoe anderen over jou denken. Zeker in het begin is het niet zo gek dat je vanuit jezelf bezig bent.
Alleen als je leiding gaat geven aan een team, ben jij niet meer het belangrijkste, maar is jouw team dat. En als je je dat realiseert ga je denken en doen vanuit een hele andere mindset. Hoe kunnen jouw medewerkers hun werk zo goed mogelijk doen? Wat hebben zij nodig? Hoe kan ik mijn team zo optimaal mogelijk faciliteren?
Deze vragen stel ik mezelf nog steeds als ik aan een nieuwe opdracht als interim-directeur begin. Je gaat jezelf hierdoor hele andere vragen stellen en zult andere dingen gaan doen. Het resultaat is dan vaak dat je individuele medewerkers en ook het team gaan bloeien. En dit heeft weer zijn uitwerking op de resultaten en het werkplezier.
Tip 2: Heb en houd focus
Het is onzin om te denken dat jij alles zelf moet doen en moet controleren wat andere medewerkers doen. Feitelijk hoef je alleen nog maar te denken in Wie en Wat. Houd op die twee vragen ook echt je focus en laat de rest los. Laat de rest echt los, daar heb je dus andere mensen voor.
Ik heb het er in eerdere blogs al over gehad maar vraag jezelf dus niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’ maar juist ‘Wie gaat dit doen?’. Als ik dit had geweten toen ik begon, had ik het mezelf zoveel makkelijker gemaakt en minder hard hoeven werken.
Daarnaast ben jij als leidinggevende vooral verantwoordelijk voor de visie en de koers en wat jullie doen. Wat zijn de belangrijkste dingen om op te focussen gezien jullie visie? Help de rest op koers te blijven en de juiste dingen te doen. En zorg voor de juiste (beste) mensen.
Tip 3: Iedereen is belangrijk
Wat ik in mijn praktijk meestal zie, is dat leidinggevenden van nature een voorkeur hebben voor het inspireren, motiveren, bevragen van individuele medewerkers dan wel een team. De een vindt het heerlijk om een heel team mee op sleeptouw te nemen en meer uit die groep te halen.
Daarentegen vindt deze leidinggevende één op één gesprekken vaak lastig en onnodig. Terwijl de andere leidinggevende juist één op één iemand echt aandacht kan geven en kan motiveren. Maar deze leidinggevende is liever niet bezig met het team als geheel. Dat is een uitdaging.
Beide dingen
Toch is het van belang dat je als leider beide dingen kunt. Zowel de één op één gesprekken als een heel team leiden moet kunnen. Je zult aan beide facetten aandacht moeten geven. Het een kan niet zonder het ander en jij wilt toch goede resultaten behalen met je mensen?
Het is dus belangrijk dat je je hiervan bewust bent en investeer daarom in datgene wat je nu nog niet zo makkelijk lijkt. Ik weet zeker dat je dit kunt leren. Net zoals ik en met mij heel veel leidinggevenden zaken hebben moeten leren. Met vallen en opstaan. Maar wel doen. Uiteindelijk heb ik er zelfs mijn werk van gemaakt en vind ik het een van de meest geweldige dingen om te doen.
Welke les heb jijzelf geleerd waar een ander van zou kunnen leren?
Wil jij met bovenstaande tips aan de slag? Maak hier een start