In dit blog “7 tips voor leiderschapsontwikkeling” geef ik je tips om aan de slag te gaan met jouw ontwikkeling als leidinggevende.
Sta jij weleens stil bij de ontwikkeling van jouw leiderschap? Welke stappen ga jij zetten om te groeien in jouw leiderschap? Heb je eigenlijk wel zicht op wat een logische volgende stap voor jou is als het gaat om jouw persoonlijke groei?
Groeien als leider kan op verschillende manieren. Maar dat het belangrijk is om te groeien, dat is een feit. Doe je het namelijk niet, dan komen jij als leidinggevende en in het verlengde daarvan jouw organisatie op een gegeven moment niet verder meer. Dit is frustrerend voor jou en voor je team. Dus hoe zorg je er als voor dat je je blijvend kunt ontwikkelen in je leidinggevende rol?
Dat vertel ik je in dit blog!
Leiderschapsontwikkeling
Groeien in jouw leiderschap is een van je topprioriteiten als leidinggevende. Als jij je niet ontwikkelt, blijf je op een bepaald niveau hangen waardoor jij en je organisatie niet door kunnen groeien. Je krijgt steeds weer te maken met dezelfde uitdagingen en problemen.
Je blijft in dezelfde vicieuze cirkel rond bewegen en krijgt dus ook hetzelfde resultaat. Want dat is nu eenmaal een wetmatigheid: Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg.
Je ontwikkeling is nooit af. Het is dus belangrijk om elke keer stappen te blijven maken.
Managen
Toch zie ik vaak dat leidinggevenden op een gegeven moment vooral in de managers rol blijven hangen. Hier schreef ik al eens eerder een blog over. Daar bedoel ik mee dat ze niet de doorontwikkeling maken naar leider maar blijven hangen in het managen van de organisatie.
Veel leidinggevenden zijn de hele dag vooral bezig met het brandjes blussen en acute problemen oplossen. De boel managen dus. En ze worden geleefd door de waan van de dag.
Leidinggevenden lopen tegen de volgende problemen aan als het gaat om hun ontwikkeling:
Ze zijn te druk
Hier komen veel leidinggevenden maar niet uit, want hun hele dag is vol en druk. Geen tijd om na te denken, geen tijd om zich te verdiepen in hun rol en ontwikkeling, geen tijd om stil te staan bij wat nu echt nodig is voor hun organisatie (juist ook op de langere termijn). Er wordt dus niet specifiek geïnvesteerd in de leidersrol. Ze doen het leidinggeven, nou ja managen dus, erbij en doen hun best. Het is vooral hard werken en de lol gaat er meestal ook vanaf omdat ze het echte leiding geven missen.
Je organisatie groeit zo hard als dat jij groeit
Elk ontwikkelingsstadium van je organisatie vraagt weer nieuwe competenties van jou als leidinggevende. Als je dit omarmt en hierin investeert dan bereik je steeds weer een nieuw niveau. Doe je dit niet, dan blijf je ergens hangen. De groei van je organisatie is vooral afhankelijk van de groei die jij maakt. En daar kan ik over mee praten ;-).
Leidinggeven en je leidersrol vervullen is een vak. Leer het vak en het wordt makkelijker, maar vooral ook effectiever. Je baant de weg vrij voor volgende niveaus. Nu kan je trainingen volgen of een coach of mentor in de arm nemen, iets wat ik je ook zeker wil aanraden, maar je kan ook zelf elke dag aan de slag met je ontwikkeling. Je kunt namelijk ook jezelf coachen.
First things first: prioriteit
Het coachen van jezelf gaat om het stellen van de juiste, goede vragen. En ze daarna beantwoorden natuurlijk. Het enige wat je hoeft te doen is hier prioriteit aan geven. En dan bedoel ik dat je steevast een moment prikt in de week (of het liefst zelfs elke dag, want dan is alles vers), waarop je zelf coachingstijd of thinking time voor jezelf claimt.
Dus hier begint het mee. Claim je tijd. Anders gaat er niks veranderen. En onthoud: resultaat behaal je door elke dag consistent iets te doen wat er aan bijdraagt en niet door eens in de zoveel tijd een groots iets te doen.
7 tips voor leiderschapsontwikkeling
Welke vragen kan je jezelf stellen om te blijven groeien? Begin eens met de volgende. Hier kan je zelf op een gegeven moment natuurlijk een variatie op maken als dat beter bij je past.
1. Waar loop ik op dit moment tegenaan?
En dan pak ik voor het gemak even een gefingeerd voorbeeld om het snel duidelijk te maken. Bijvoorbeeld: een van je medewerkers komt altijd te laat en jij weet niet wat je ermee aan moet.
2. Wat is er goed aan deze uitdaging?
Wat is jouw eerste reactie als je jezelf deze vraag stelt? Die zal waarschijnlijk zijn ‘Niets!’ Want een medewerker die altijd en structureel te laat komt, daar valt weinig goeds aan te ontdekken. Iemand moet gewoon op tijd komen. Dat is toch logisch? Waarom is dit nu mijn probleem? Het is zijn probleem. Ik verwacht gewoon dat medewerkers op tijd zijn ’s ochtends, in vergaderingen, bij een gesprek… Mhm ik verwacht dat. Weet iedereen dat ook? Heb ik mijn verwachtingen wel voldoende uitgesproken? Zijn die helder bij iedereen?
3. Wat is er nog niet zoals het zou moeten zijn?
Dat die medewerker op tijd komt bij onze afspraken. Afspraak is afspraak en het hoort bij het professionele gedrag van deze medewerker dat hij op tijd komt.
4. Wat ben ik bereid te doen om deze situatie te verbeteren?
Ik wil het nog één keer duidelijk aangeven en ook zeggen wat ik van hem verwacht. Misschien moet ik sommige dingen die ik ‘normaal’ vind en verwacht van iedereen sowieso nog eens delen met het hele team. Want wat voor jou ‘normaal’ is, hoeft dat niet automatisch voor een ander ook te zijn.
5. Wat wil ik niet meer doen om de situatie te verbeteren?
Gefrustreerd zijn, me steeds ergeren en op boos worden op medewerkers. Allemaal negatieve energie en het lost helemaal niets op. De ander kan zomaar staan lachen in zijn vuistje.
6. Hoe kan ik aan de slag gaan en genieten van dit proces?
Duidelijk zijn. Deze medewerker feedback geven en aanspreken op zijn gedrag Dus het gesprek aan gaan. Ik laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Voor mij is dit weer een mooie oefening. Hoe vaker ik dit doe, hoe beter ik hierin word. Dus dit is weer een volgend stapje. Ik help mezelf, de medewerker en mijn team hiermee. Ik geniet ervan dat ik een positieve bijdrage lever hieraan en mijn grenzen bewaak.
7. Welke eerste (kleine) makkelijke actie kan ik nu gelijk nemen?
Ik plan nu meteen een afspraak in. En ik bereid het gesprek voor.
Deze bovenstaande vragen zijn duidelijk probleemoplossende vragen. Vooral gericht op genoemde situatie. Maar natuurlijk zijn deze vragen ook te gebruiken in andere situaties die jij ongetwijfeld ook dagelijks meemaakt. Aarzel niet om de vragen te stellen. Ze helpen jou bij de oplossing van waar je mee zit.
Nog wat tips voor leiderschapsontwikkeling
Wat je ook kan doen is wat meer boven je eigen rol gaan hangen en zo inzicht krijgen in waar je staat en welke stappen je overall kunt nemen Hiervoor kan je deze vragen gebruiken:
Welke resultaten heb ik de afgelopen tijd geboekt?
Waar ben ik trots op?
Welke resultaten heb ik nog niet behaald die ik wel voor ogen had?
Wat stond in de weg om deze resultaten te behalen?
Hoe kan ik deze obstakels wegnemen? Wat heb ik daarvoor te doen of te leren?
Welke actie kan ik nu nemen?
Het gaat er vooral om dat jij in staat bent om te reflecteren. Allereerst natuurlijk op de situatie maar vervolgens ook op jouw eigen actie. Door dit consequent te doen groei jij in jouw leiderschap. En dat is toch wat iedere leidinggevende wil?
Gun jezelf ook eens een fijne training of opleiding. Of neem een coach in de arm die jou verder helpt. Gewoon doen!