anders beginnen na de vakantie.1920x0

Anders Beginnen

Geschreven door René Rensen

Anders beginnen. Aanstaande maandag starten de eerste scholen weer na 6 weken zomervakantie. Veel schoolleiders en leraren zijn de afgelopen week al druk bezig geweest met de laatste voorbereidingen op dit nieuwe schooljaar. Terwijl andere collega´s nog lekker aan een zuid Europees strand liggen mogen anderen alweer starten. Hoe gaat dat dan bij jou na zo´n vakantie? Welke vragen stel je jezelf voordat je begint aan een nieuw schooljaar? Hoe begin jij aanstaande maandag de eerste dag? Gaat het ongeveer zo:

Start van je dag

Je start de dag door aan te haken op het rumoer van je binnenkomende collega’s en de nieuwtjes in de wandelgangen. Samen met de leraren koffie drinken is een routine en waarom daarvan afwijken? Als de leerlingen naar binnen komen vertrek jij naar je kamer. Dan begin je met je e-mails. Er staan er voldoende te wachten en je start met lezen en beantwoorden. Je kijkt eens in je agenda. Je ziet dat de eerste vergadering er al aan komt en je moet snel nog even wat telefoontjes afhandelen. Je begint dus maar snel alles weg te werken, in een hoog tempo. Je wordt onderbroken door telefoontjes en aanwaaiende collega’s. Ook enkele ouders willen je graag even spreken. Nog een paar vergaderingen…

Op het einde van de dag constateer je dat je lekker hectisch hebt gewerkt, het vloog voorbij. ‘Wat heb ik nou allemaal gedaan en waar ben ik toch zo druk mee geweest de hele dag?

Het vakantiegevoel is alweer ver weg. Vaak al helemaal vergeten…. Er begint iets te knagen… want wat je eigenlijk had willen doen is blijven liggen. Het kan ook anders… waarbij je als leider vele malen effectiever bent.

Denk eens aan het volgende:

Anders beginnen

Op weg naar je werk, dus nog voordat de werkdag letterlijk start, creëer je bij jezelf een mindset die veerkracht uitstraalt. Een mindset waaruit spreekt dat je vertrouwen hebt in wat gaat komen. Dat de plannen gaan slagen en dat je veel van deze plannen met vertrouwen overlaat aan je leraren. Met deze energie kom je binnen.  Dat het, ondanks mogelijke tegenslagen, goed komt. Je negeert het negatieve niet, daar luister je goed naar. Je adresseert het zo dat de ander weer verder kan. En grotere en belangrijke zaken neem je natuurlijk mee. Daar ben jij de leider voor.

Door je positieve houding worden medewerkers zelfstandiger en optimistischer. Krijgen ze meer vertrouwen in wat er komen gaat en zien ze de toekomst optimistisch tegemoet.

Daar zie je de eerste collega’s… bij het koffiezetapparaat.

Hoe staan we er voor?

Bij de eerste ontmoetingen groet je vriendelijk. Je schudt wat handen en wellicht worden er wat zoentjes verdeeld. Sommige leraren heb je toch gemist vorige week. Je maakt wat korte praatjes zo her en der. Die praatjes gaan over wat ik noem vakantiedingen. Geen lastige of moeilijke zaken. Geen discussies, geen moeilijke onderwerpen en geen ellenlange verhalen waarbij steeds één persoon aan het woord is.

Je stuurt op de voor jou zo vertrouwde manier op korte gesprekken. Potentiële langpraters en probleemstellers kanaliseer je naar andere momenten zonder ze het idee te geven dat ze er niet toe doen. Kortom: je voelt, ziet en hoort de stemming van je organisatie, je team en je collega’s. Belangrijk om later eventueel op te handelen.

In de verte zie je je kantoorruimte….de deur staat uitnodigend open. Nadat je leraren naar hun lokalen zijn verdwenen ga je naar je kantoor.

Begin gewoon met niets doen

Je komt rustig aan op je werkplek. Je ziet je bureau uitnodigend voor je. Je gaat rustig zitten en begint met niets doen. Je legt je focus compleet op wat jij wilt bereiken met je school op de lange termijn. Je concentreert je alleen maar daarop.

Daarna is de eerste vraag die je jezelf stelt: “Wat ga je vandaag doen dat daaraan bijdraagt?” Dat is de belangrijkste vraag van de dag. Die vraag laat je even door je hoofd spoelen. Je kijkt kort terug op je binnenkomst.  Is er iets belangrijks dat ik moet meenemen? Op basis daarvan kom je tot je prioriteiten. Eventueel doe je een korte controle op je e-mail om te onderzoeken of er bijstelling nodig is.

Zelfreflectie

Nadat je voor jezelf de meest belangrijke vraag voorbij hebt zien komen ga je probleemloos over naar de volgende fase. Het nietsdoen laat je overlopen in zelfreflectie. Je weet wat je wilt bereiken, wat je doelen zijn op de korte en de wat langere termijn. Je kent je prioriteiten.

Nu ga je naar je eigen houding en gedrag kijken. Ben je de vorige week effectief geweest in hoe je gedroeg en handelde, of is er bijstelling nodig? Wil je eens proberen het anders te doen…? ‘Hoe ging dat lastige gesprek de vorige keer? Vandaag wordt het voortgezet. Waar liep ik uit de bocht?’. ‘Ja’, besluit je, ‘dat ga ik anders doen’. Ik ga me niet meer ergeren aan die ene persoon, ik ga minder snel reageren en denk eerst eens goed na voordat ik iets zeg.’

Start je eerste dag na de vakantie eens op deze manier. Kijk eens wat er gebeurt. Je kent je prioriteiten. Je gaat daadwerkelijk aan de slag en begint aan fase twee van deze dag.

Het belangrijkste van de dag is al gedaan.

Ik wens je een fijne start van het nieuwe schooljaar toe. Dat al je doelen iedere dag dichterbij mogen komen.

Kun je hier hulp bij gebruiken? Start dan hier.

Artikel delen:

22 tips voor jouw leiderschap

Wil je direct aan de slag met jouw leiderschap? Ontvang de whitepaper met direct toepasbare tips.

demo mockup template