In dit blog ‘Coachend leidinggeven’ sta ik stil bij het belang van coaching in jouw organisatie. Medewerkers hebben behoefte aan een leidinggevende met coachende capaciteiten. Door zijn medewerkers op een goede manier te coachen kan een leidinggevende veel makkelijker de doelen in het kader van persoonlijke ontwikkeling in relatie tot organisatieontwikkeling realiseren.
Talentontwikkeling
Coaching is voor mij het stimuleren van bestaande vaardigheden en het ‘aanmoedigen’ van de ontwikkeling van nieuwe kwaliteiten. Niet door eigen kennis over te dragen, maar door het leerproces van de gecoachte te stimuleren en te laten ontstaan. Veel medewerkers geven aan dat ze coaching belangrijk vinden. En dan zijn het niet alleen de jongere mensen die dat aangeven.
Naarmate de leeftijd van leidinggevenden toeneemt, nemen volgens eigen zeggen ook de coachende kwaliteiten toe. De beleving van de capaciteiten van een coachend leidinggevende verschillen nogal tussen medewerkers en leidinggevenden. Hoewel 91 procent van de leidinggevenden zegt te beschikken over coachende eigenschappen, vindt slechts 53 procent van de medewerkers dat zij een coachende leidinggevende hebben. Zij beoordelen de coachende eigenschappen van hun leidinggevenden met een 6+.
Coachend leidinggeven
Coaching heeft te maken met sport-overstijgende thema’s als durf, leiderschap, samenwerken en je kwetsbaar opstellen. Als je als coach beter wil worden moet je je af en toe kwetsbaar durven opstellen. Kritisch zijn naar jezelf is voor een goede coach een onmisbare kwaliteit. Vraag je medewerkers om kritiek en bedank ze daarvoor. In Nederland zeggen we vaak alleen iets over de dingen die fout gaan. Dit is negatieve coaching. Geef vaker een compliment. De drempel wordt dan automatisch lager om kritiek te geven. Je kunt er altijd iets mee als je jezelf als coach wilt verbeteren.”
Hier kan een coachende leidinggevende veel van leren. Het leiden van een team is een verantwoordelijke taak. Het creëren van een eenheid en het verbeteren van de prestaties en de resultaten zijn zeer belangrijk. Hier komen verschillende zaken bij kijken. Hier volgen en paar ‘lessen’.
5 regels bij coaching
Ontwikkel een persoonlijke stijl in coaching
Het is zeer belangrijk voor de medewerkers om als leidinggevende te laten zien wat je wilt. Waar wil je met deze mensen naartoe? Welke doelen stel je vast? En hoe bereiken we die? Het team moet in jou en de vooropgestelde doelen geloven. Je moet ze enthousiast maken om samen een doel te bereiken waarin jij als coach de leider bent.
Investeer in relaties
Een team creëren is zeer belangrijk. Investeer daarom in relaties met de groep maar ook met de mensen onderling. Sterke relaties binnen een groep heeft als resultaat dat ze voor elkaar willen vechten en daardoor samen meer kunnen bereiken.
Plan ambitieuze doelstellingen
Plan ambitieuze doelstellingen in samenwerking met de medewerkers. Zoals al gezegd is het plannen van ambitieuze doelstellingen een van de belangrijke stappen binnen dit proces. Zorg wel dat je dit doet in samenwerking met de medewerkers zodat ook iedereen erin gelooft en ziet dat het doel haalbaar is.
Breng het coachingstraject op gang
Zorg dat alles op gang komt. Zorg dat de medewerkers gaan samenwerken om hun doelen te bereiken. Zorg dat alles wat je vooropstelt ook uitvoerbaar is, dus kortom realiseerbare doelen!
Zorg voor feedback en leermogelijkheden
Na het gehele proces is het tijd voor feedback. Welke doelen hebben we wel gehaald en welke niet. Waarom hebben we die niet gehaald en wat hebben we hiervan geleerd. Hierdoor weet je voor de volgende keer wat wel en wat niet te doen.
Coachen in jouw organisatie
Coachend leidinggeven is gericht op het goed presteren én leren van medewerkers. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn. Het kan een heel geworstel zijn om je medewerkers zo motiverend aan te sturen. Toch is het dé manier, nu en in de toekomst! Uiteindelijk is coachend leidinggeven leuker voor je medewerkers én voor jezelf.
Doelgericht, krachtig en effectief: zo is deze manier van leidinggeven te kenmerken. Dat komt omdat je vooral resultaatgericht bezig bent als leidinggevende. Ook vergroot je de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van leraren, door gesprekken met ze te voeren. Samen stel je doelen op en geef je feedback op de resultaten die medewerkers behalen. Logischerwijs vergroot je hiermee de zelfstandigheid van je medewerkers.
.Ga maar eens na wat voor verandering dit kan betekenen voor je organisatie.
Wil jij ook zo’n verandering? Laat het hier weten.