het belang van non verbale communicatie

Het Belang Van Non Verbale Communicatie

Geschreven door René Rensen

Het belang van non verbale communicatie is duidelijk voor iedere leidinggevende. Goede communicatie is de basis voor elke succesvolle relatie. Of dat nou in jouw privé leven speelt of op je werk. Communicatie doet er toe.

We kennen allemaal de gangbare communicatie met woorden. Als leidinggevende is dat voor jou een sterke tool om je leiderschap te tonen. We onderkennen allemaal het belang van deze vorm van communicatie. In een eerder blog ben ik hier al dieper op ingegaan.

Vandaag ga ik het hebben over een andere vorm van communicatie. Misschien wel een onderschatte vorm. Ik heb het dan over non verbale communicatie. Letterlijk communicatie zonder woorden. Maar kun je zonder woorden ook communiceren dan? Jazeker!

Het belang van non verbale communicatie

Bij non verbale communicatie denk ik vooral aan gezichtsuitdrukkingen, bewegingen van je lijf, elkaar aankijken, elkaar aanraken enzovoorts. Het op een juiste manier toepassen van non verbale communicatie is voor jou als leidinggevende een belangrijk middel om jouw leiderschap nóg verder te versterken en de relatie met jouw teamleden te verbeteren.

Het is niet eenvoudig om je verbale communicatie congruent te laten zijn met je non verbale. Maar willen mensen jou kunnen volgen en begrijpen is het wel van belang dat deze twee in elkaars verlengde liggen. Als iemand geconfronteerd wordt met verschillende uitingen dan wordt het lastig om jou te volgen en de essentie van je boodschap of verhaal te begrijpen. Dit kan spanning, wantouwen of verwarring oproepen.

Congruentie

Daar tegenover staat dat wanneer je non verbale signalen en je woorden overeenkomen er sprake is van meer vertrouwen, meer duidelijkheid en is er meer verbinding.

  • Hoe vaak let jij op je lichaamstaal en op de lichaamstaal van je gesprekspartner? Als je wilt groeien in je communicatie is het van belang om je hierin te oefenen. Daarbij is het van belang dat jij je steeds bewuster wordt van je eigen communicatie wat straal jij uit? En hoe komt dit over?

Enkele voorbeelden van non-verbale communicatie 

  • Gezichtsuitdrukkingen(ook wel mimiek genoemd)
    Op je gezicht staat heel wat af te lezen. Niet alleen je humeur maar ook emoties.
  • Lichaamshouding
    Wat zie jij als je naar iemand kijkt die op een stoel zit? Of als iemand loopt of praat?
  • Gebaren
    Iedereen maakt tijdens een gesprek op de een of andere manier gebruik van gebaren. Meestal via je armen en handen maar bijna altijd met het doel om je woorden letterlijk en figuurlijk kracht bij te zetten.

Daarnaast kun je ook nog denken aan:

  • Oogcontact
    Wat gebeurt er als twee gesprekspartners elkaar recht in de ogen kijken? Wat zie je dan in die ogen? In het gezicht? Aan houding? Wat betekent dat wat je ziet? Hoe interpreteer je wat je ziet?
  • Aanraking
    Je hebt vast weleens van iemand een “slap handje” gekregen. Wat deed dat met je? Wat dacht je toen vrijwel meteen? Of iemand die je stevig bij de schouder pakt. Wat gebeurde eer toen?
  • De ruimte
    Misschien heb je er nooit zo bewust bij nagedacht maar bij bijna ieder gesprek is ruimte van belang. Zeker wanneer iemand met wie je in gesprek bent steeds dichter bij je komt kan het voelen alsof iemand je “te dicht op de huid komt” en dat roept ook weer van alles op.
  • Jouw stem
    Je stem is belangrijk. Het is niet alleen wat je zegt maar belangrijker is de manier waarop je het zegt. We kennen allemaal voorbeelden van stemmen die onze aandacht meteen vangen maar ook stemmen waarbij je bij wijze van spreken in slaap kunt vallen. Je stem en hoe je deze gebruik doet er toe.

Hierboven las je 7 voorbeelden van aspecten die van invloed zijn op de non verbale communicatie. Als leidinggevende belangrijk want je maakt een sterkere indruk met een betere communicatie. Heb hier dus aandacht voor.
Daarnaast geef ik je hieronder nog een aantal tips die je kunt gebruiken om je non verbale communicatie op een hoger niveau te brengen. Kijk maar eens wat bij je past en wat je gaat gebruiken.

Tips voor non verbale communicatie

  1. Geef aandacht aan signalen die je ontvangt
    Door goed te kijken naar anderen leer je zelf ook. Goed voorbeeld doet goed volgen.
  2. Let goed op wat niet klopt
    Als woorden niet overeenkomen met gedrag dan is je aandacht vereist. Let dus goed op iemands woorden
  3. Concentreer je op je eigen stem en stemgebruik
    Let goed op wat er gebeurt bij en met anderen als jij aan het woord bent.
  4. Zet oogcontact bewust in
    Ik heb je verteld over het belang van oogcontact. Gebruik dit in je eigen praktijk.
  5. Vraag wat je niet begrijpt
    Als je iets ziet of anderszins waarneemt en je begrijpt het niet. Vraag er dan naar zodat er geen misverstanden gebeuren.
  6. Wanneer doe je wat?
    Er zijn situaties waarin je iets beter niet kunt doen. Word je hier bewust van.
  7. Blijf oefenen
    Niemand is ooit helemaal uitgeleerd wanneer het gaat om non verbale communicatie. Blijf veel oefenen en doe dat vooral in verschillende situaties. Dat helpt je te ontwikkelen.

Maar het belangrijkste is en blijft:

Blijf vooral jezelf!

Artikel delen: