Leiderschap is meer dan brandjes blussen gaat vooral over iets dat voor veel leidinggevenden heel bekend is. De Waan van de Dag. Voor jou als leidinggevende gaat veel tijd(en energie) zitten in allerlei urgente en niet zo relevante zaken. Omdat het urgent is zijn we geneigd om hier veel tijd aan te besteden en ook om onmiddellijk in actie te komen. Je bent dan veel bezig met het blussen van brandjes. Je bent dan als leidinggevende eigenlijk brandweerman!
Herken je dit? Ziet jouw werkdag er in grote lijnen ook zo uit?
Covey
Ongetwijfeld ben jij op de hoogte van het kwadrant wat Stephen Covey ons heeft aangereikt:
Belangrijk Niet belangrijk
Urgent kwadrant 1 kwadrant 3
Niet urgent kwadrant 2 kwadrant 4
Stephen Covey, 7 habits of highly effective people
Voor jou als leidinggevende zou de meeste tijd moeten gaan naar activiteiten in het tweede kwadrant. Dus je zou je vooral bezig moeten houden met belangrijke, niet urgente zaken. Voor jou zijn dat bijvoorbeeld het onderzoeken van nieuwe kansen voor je organisatie, welke richting kies je als het gaat om doorontwikkeling? Het voorbereiden van nieuwe activiteiten en het onderhouden van contacten met mensen over bovenstaande zaken.
Jouw praktijk
Helaas is ook jouw praktijk vaak weerbarstig en is de verleiding groot om vooral bezig te zijn met het blussen van brandjes en daarmee de waan van de dag te laten overheersen. Je bent dus vaak bezig met de urgente kwesties die er op je pad komen gedurende de dag. Wellicht ben jij als leidinggevende ook een kei in het brandjes blussen. Weet je dat we er zelfs voor worden beloond? Want als jij blust ben jij voor even de held. Ben jij juist degene die het groter worden van de brand heeft voorkomen.
Helemaal super is dat maar helaas wordt het vaak niet als zodanig onderkend en al helemaal niet beloond. Dus we houden de brandjes (of de waan van de dag) met zijn allen graag in stand want dan krijg je immers zo af en toe nog eens een compliment. Dit is vaak een extra obstakel om je als leidinggevende vooral op kwadrant 2 zaken te richten
Iedereen heeft evenveel tijd
Iedereen heeft evenveel tijd. Iedereen heeft dezelfde 24 uur in een dag zitten. Waarom bereikt de ene leidinggevende dan zoveel meer dan de andere? Dat heeft te maken met keuze. Waar besteedt jij je tijd aan? Jij hebt daarin echt een keuze als leidinggevende. Als je vooral aan het blussen bent is er weinig tijd om te zaaien en te bemesten. De zaken waarmee jij als leidinggevende écht het verschil kunt maken en de meeste waarde aan je organisatie kan toevoegen komen vaak op de lange baan. Dit staat jouw impact en je succes in de weg.
Vraag jij jezelf ook regelmatig af waarom je er dan toch weer intrapt? Waarom veel van je tijd gaat zitten in die waan van de dag? De verleiding is ook moeilijk te weerstaan. En verleid worden we als leidinggevende maar al te vaak: door mensen, door vragen van mensen, door onze telefoon, onze e-mails enzovoorts. Een weet je; vaak voelen we ons best gevleid als we ergens voor gevraagd worden.
Visie en doelen
Naast deze zaken die echt afleiden kan het ook zijn dat je samen met je team geen heldere visie en doelen hebt. Dan is het enorm lastig afwegen welke zaken nu wel of niet bijdragen aan die doelen of de visie. Juist als leidinggevende heb je richting en doelen nodig om gefundeerde keuzes te kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om doorlopend te meten en te weten hoe jullie er als organisatie voorstaan. Het kan ook zijn dat de visie en de doelen er wel zijn maar dat deze onvoldoende leven binnen je team.
Dan worden ze niet genoeg doorleefd en al helemaal niet als richtinggevend ervaren. En hoe vaak kom ik het in mijn praktijk niet tegen dat er alleen aan het einde van een bepaalde periode even wordt stil gestaan bij de doelen en de visie? Dit heeft te weinig effect. Dat heeft dan ook niets met richting te maken. Je kunt niet bijsturen en ook geen tussentijdse successen vieren.
Neem eens afstand
Hoe vaak neem jij als leidinggevende de tijd om eens “op een heuvel te gaan staan?” Oftewel; hoe vaak sta jij bewust even stil om eens goed en rustig om je heen te kijken? Om het geheel te overzien. Wat doen we? Is dat het goede? Wat komt er op ons als organisatie af? Waar en hoe moeten we bijsturen? Stap dus regelmatig even uit jouw waan van de dag om je te bezinnen en goed te kijken. Naar jouw rol in het proces maar vooral om goed te kijken, te luisteren en vervolgens in actie te komen.
Wat gooit er bij jou allemaal roet in het eten om jouw tijd te besteden aan de voor jou meest waardevolle zaken? Waarschijnlijk kun je zo een paar van die dingen opnoemen. Pak anders het kwadrant van Covey er nog eens bij en vul deze eens in met die zaken waar je bijvoorbeeld de afgelopen twee weken mee bezig bent geweest. Hoe staat het na invulling met kwadrant 2?
Leiderschap is meer dan brandjes blussen
Stop met hard rond rennen en druk bezig zijn. Pak eens je momenten om stil te staan en de wereld rondom je te overzien. Ga eens per week op die spreekwoordelijke heuvel staan. Plan het bewust in als het je anders niet lukt.
Heb je een visie en heldere doelen? Niet? Zorg dan dat deze er eerst komen. Doe dit samen met je medewerkers. Dan worden doelen en visie meteen van jullie allemaal. Zijn de doelen en de visie er wel? Check dan eens bij je team of ze wel echt leven en echt van het hele team zijn. Investeer er anders in om dit alsnog voor elkaar te krijgen. Ik help je graag bij dit proces!
Ik ben voorstander van meten. Meten is weten. Ook voor jou als leidinggevende. Door te meten kun je tijdig bijsturen en steeds verbeteren. Je kunt successen signaleren en vieren. Dat is dan weer goed voor de energie en de motivatie. Uitgangspunt zijn altijd je visie en je doelen!
Samen eens aan de slag? Laat hier dan een reactie achter.