Als schoolleider merk je soms dat de samenwerking binnen je team niet soepel verloopt. Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn mogelijk niet duidelijk gedefinieerd, wat vaak tot problemen leidt.
Als resultaatgerichte Teamcoach richt ik mij volledig op het verbeteren van de teamdynamiek.
Tijdens studiedagen, vergaderingen en MT-bijeenkomsten ben ik aanwezig als observerende Teamcoach. Ik analyseer het gedrag dat ik waarneem en deel mijn inzichten met het team. Dit creëert een keuzemoment voor het team. Is dit de gewenste manier van samenwerken? Is dit de manier waarop we willen werken aan onderwijskwaliteit?
Als Teamcoach geef ik advies over alternatieve gedragspatronen. Door deze aanpak te proberen, ontstaan er nieuwe ervaringen en groeit het onderlinge vertrouwen.
Dit vormt de basis voor een verbeterde samenwerking. Het resultaat? Een enorme boost in de kwaliteit van het onderwijs!
“Vanuit de praktijk, jouw kennis en ervaring! Voor veel startende directeuren en ook ervaren directeuren, is het fijn om even weer terug te keren naar de basis, om tot rust te komen, als reflectiemoment. De hectiek, de complexiteit van het leiderschap dat hedentendage aan de orde is, creëert veel onrust en kost veel energie. Ik heb respect voor alle leidinggevenden en leraren op dit moment. Voor alles wat op hun bordje terechtkomt. Ik gun hun een oase van rust en vertrouwen, hetgeen nodig is om pro actief te kunnen blijven.
Jouw tips zorgen voor een mooi resetmoment! Fijn!”
Marjan Belt – Lohr: Ervaren (interim) directeur
–