In dit blog “Voeg liefde toe aan jouw organisatie” gaat het vooral om het echt zien van mensen. Toen ik nog wat jonger was dan nu kwam ik er al achter dat ik beter presteer wanneer mensen in mij geloven. Dat geeft mij het vertrouwen dat ik nodig heb en zorgt er voor dat ik op een stevig fundament sta. Als mijn omgeving in mij gelooft gaat alles beter, sneller en eenvoudiger. Dat heeft als resultaat dat ik successen boek in de opdrachten die ik uitvoer. Dat ik het binnen de voor mij geldende kaders goed aanpak. En met succes.
Zo heb ik altijd leiding gegeven aan de teams waarmee ik werkte. Heb ik stilgestaan bij de intrinsieke behoeften van individuele medewerkers. Ik wilde weten wat hen drijft en wat ze nodig hebben om optimaal te functioneren. Het heeft mij en mijn medewerkers veel gebracht. Dat brengt mij tot de conclusie dat het weet hebben van de drijfveren van je medewerkers goed is voor de mensen en uiteindelijk ook voor je organisatie.
Benutten van mogelijkheden
In het verlengde van mijn eigen behoefte aan het geloof van de mensen om mij heen en mijn leiderschapsstijl die daarop is gebaseerd vind ik het ontwikkelen van menselijk potentieel een belangrijk leiderschapsonderdeel. Juist doordat ik regelmatig leidinggevenden tegenkom die `op hun eigen manier` leidinggeven. En dat is vaak niet vanuit de behoefte van het individu. Ik vind dat jammer en eigenlijk een gemiste kans omdat ze daarmee nooit het volledige potentieel van de medewerkers benutten en maken ze daardoor geen optimaal gebruik van dat potentieel.
Van wilsdaad tot resultaat
In zijn boek Power & Love schrijft Adam Kahane over liefde als een wilsdaad. Hij heeft het in dat boek niet over de romantische liefde. Met liefde doelt hij op een houding. De houding om als leidinggevende je medewerkers te helpen compleet te worden. Om hun volle potentieel te ontwikkelen en te benutten. Die liefde noemt Kahane een wilsdaad. De gedachte daarachter dat je iemand niet persé aardig hoeft te vinden om van hem of haar te houden. Liefde ziet hij als een bewuste houding tegenover iemand. Zijn denkwijze roept in ieder geval bij mij herkenning op.
Ik heb geleerd dat ik vertrouwen nodig heb om goed te functioneren. Ik geef ook vertrouwen aan de mensen met wie ik werk. Van mijn opdrachtgevers vraagt dat niet veel, enkel de wil om zelf succesvol te zijn en het beste voor de organisatie te willen. En eigenlijk de wil om mij als mens te helpen compleet te worden. In deze opdracht, in deze context. Heus, meer dan een minuut van hun tijd zal het niet kosten. En net als iedere mens gedij ik hier goed op. Je krijgt er een high performer voor terug!
Wat heeft een medewerker nodig?
Niet iedere medewerker is zich bewust van zijn of haar intrinsieke behoefte. Het is vrij eenvoudig om daar als leidinggevende achter te komen. Stel een medewerker eens de vraag wanneer hij/zij zich het beste ooit op zijn/haar werk heeft gevoeld. Wanneer hij-zij zich het fijnste heeft gevoeld. Het maakt niet uit bij welke werkgever of wanneer het was. Zeker te weten dat een medewerker dat nog helder voor de geest heeft. Want dat goede gevoel raakt aan zijn of haar drijfveer.
Voor je het weet, met slechts een heel klein beetje aandacht, weet je wat de betreffende medewerker nodig heeft om zich compleet te voelen. Succes volgt in de vorm van een uiterst gemotiveerde medewerker. Door op deze wijze te werk te gaan ben jij structureel bezig om liefde toe te voegen aan jouw organisatie. Niet in de vorm van romantische liefde maar wel als liefde in de vorm van een wilsdaad. Het op zoek gaan naar het volledige potentieel in je medewerker. Mooi en liefdevol werk.
Wil je samen met mij eens op zoek naar wat liefde voor jouw organisatie kan doen?
Klik dan op onderstaande button en ik neem snel contact met je op.