Als leidinggevende realiseer je je dat leidinggeven een vak apart is, en dat het veel van je kan vragen. Het is belangrijk dat je plezier hebt in het leidinggeven en dit plezier weet vast te houden. In dit artikel wil ik het begrip “aandacht” bespreken en waarom het een onmisbare factor is in leiderschap.
Wat is aandacht?
Aandacht is het vermogen om gericht te zijn op een specifieke taak of persoon. Als leidinggevende gaat er veel aandacht uit naar dagelijkse taken zoals telefoontjes, e-mails en klantvragen. Dit kan ervoor zorgen dat je je verliest in details en ‘brandjes blussen’, waardoor je uit het oog verliest waar het uiteindelijk om gaat.
Gevaar ligt op de loer
Als leidinggevende moet je vaak van hot naar her springen en voel je het doorlopende appèl om overal op te reageren. Het gevaar ligt dan op de loer dat je je verliest in details en de waan van de dag. Dit kan leiden tot het uitstellen van belangrijke taken en het verliezen van de focus op de bedoeling: het maken van het beste product.
Alles wat je aandacht geeft groeit
Het is belangrijk om aandacht te besteden aan je medewerkers en ze te faciliteren waar mogelijk. Door werkelijke aandacht te besteden aan je medewerkers, zorg je voor een goede relatie en creëer je een prettige werkomgeving. Dit kan leiden tot verhoogde productiviteit en betere resultaten. Gebruik gezond verstand, neem besluiten en accepteer de consequenties. Gedoseerde aandacht voor iedereen die het nodig heeft. Het gezegde “Alles wat je aandacht geeft groeit” is er natuurlijk niet voor niks.
Hoe aandacht te besteden?
Als leidinggevende zou je eigenlijk 75% van je tijd aandacht moeten hebben voor de mensen in je organisatie. Medewerkers, klanten en iedereen die daar bij hoort. Driekwart van je beschikbare tijd zou moeten bestaan uit direct en indirect contact met de mensen. Loop rond, maak praatjes, leg je oor te luister en ga veel de werkvloer op. Laat weten waar je bent en wat je doet als je een dag of langer niet aanwezig bent. Wees daar transparant in, want dat zorgt voor rust en vertrouwen.
Hoe aandacht kan leiden tot betere beslissingen
Aandacht kan ook leiden tot betere beslissingen. Als je als leidinggevende de tijd neemt om te luisteren naar je medewerkers en hun inzichten serieus neemt, kan dit leiden tot nieuwe ideeën en innovatie. Door open te staan voor verschillende perspectieven en meningen, kun je beter geïnformeerde beslissingen nemen en de kwaliteit van het werk verbeteren. Het is daarom belangrijk om te investeren in aandacht voor je medewerkers en open te staan voor hun inbreng. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en motivatie van je team en uiteindelijk tot betere resultaten voor de organisatie.
Conclusie
Als leidinggevende is het belangrijk om aandacht te besteden aan de juiste zaken. Zorg ervoor dat je je niet verliest in details en de waan van de dag. Besteed werkelijke aandacht aan je medewerkers en faciliteer ze waar mogelijk. Gebruik gezond verstand, neem besluiten en accepteer de consequenties. Als je de juiste aandacht geeft aan de juiste zaken, kun je verhoogde productiviteit en betere resultaten verwachten.